Design av visuell identitet
ÅR: VÅR 2020
EMNE: STRATEGISK DESIGN
FORELESER/VEILEDER: VERA PAHLE
Om oppgaven
Vi fikk i oppgave å lage en visuell identitet for Kunstsilo. Kunstsilo er en nedlagt kornsilo, som skal bli et kunstmuseum i Kristiansand. Oppgaven vår var å designe de forskjellige kontaktpunktene visittkort, banner, sosiale medier, et valgfritt touchpoint, nettside og en designmanual for Kunstsilo. Jeg gjorde denne oppgaven sammen med Ugne Abramovaite.
Forarbeid
I denne oppgaven ble det gjort et grundig forarbeid med research for å finne ut hvordan resultatet kunne formes på best mulig måte. Det ble gjort konkurrentanalyser, intervjuer, laget personas, moodboards, flere runder med brukertesting og hyppige veiledninger med veileder Vera Pahle. Det var et omfattende prosjekt hvor mange forskjellige flater skulle ha en sammenheng.
Vi brainstormet og tegnet så mange mulige logoer vi kom på, for hånd. Deretter lagde vi våre favoritter digitalt, i tillegg til noen nye jeg kom på.
Logoen
Resultatet av logoen kom fort på plass, men resten av den visuelle identiteten tok litt lengre tid å komme frem til. Logoen er en abstrakt tegning av kornsiloen. Denne logoen er tydelig i både liten og stor størrelse og kan brukes i forskjellige formater. Den åpner opp for muligheter til å lage mønstre, og fungerer utmerket som et illustrativt element på en flate. Dette er også grunnen til at jeg endte med å bruke nettopp denne logoen, fordi den har mest særpreg og er allsidig. Jeg gjorde noen yttligere justeringer for porteføljen og endte opp med denne:
Farger og skrift
Fargepalettet skulle fra starten bestå av langt flere farger enn det endelige resultatet, men det ble fort oppdaget at dette ikke var nødvendig, da jeg etter hvert begynte å lete etter steder å bruke de forskjellige fargene.
Skrifttypen som er valgt er en enkel og luftig sans-serif med noen særpreg som korte over- og underlengder og ulike skråninger på endestrøkene. Den har også en avrundet rektangulær form, som gir den et svakt kondensert utseende, men er allikevel godt leselig.
Her er hvordan fargepalettet og logoen så ut fra begynnelsen, sammen med skrifttypen vi har gått for.
Dette er det endelige fargepalettet.
Visittkort
Visittkortene er noe vi har brukt veldig mye tid på. Vi ønsket at disse skulle gjenspeile Kunstsilo sin identitet på best mulig måte i og med at disse er så lett tilgjengelige. Vi ville ha visittkortene minimalistiske, men samtidig gi et godt inntrykk av hvordan Kunstsilo er.
Slik ble de endelige visittkortene:
Resultat: mockups og merchandise
Her har vi avslutningsvis en presentasjon av prosjektet i det virkelige liv.