Emballasjedesign
ÅR: HØST 2020
EMNE: EMBALLASJEDESIGN
FORELESER/VEILEDER: OLE CHRISTIAN BERGAN
Om oppgaven
Dette var en selvstendig designoppgave hvor vi skulle redesigne en produktserie fra en valgfri merkevare. Det var et krav om at pakningene skulle være ulike i størrelse og format. Vi skulle også bruke merkevarens logo og øvrig tekst fra de opprinnelige pakningene. Pakningsserien skulle bestå av minimum fire produkter og ha et nytt og unikt design!
Prosessen
Jeg tenkte lenge for å finne ut hvilken produktserie jeg skulle velge. På en måte ville jeg velge noe som Frist Price, fordi jeg syns de har et ganske kjedelig design på mange av produktene sine, men på en annen måte ville benytte muligheten til å velge noe som interesserer meg litt mer! Derfor endte jeg opp med kosmetikk- og hudpleiemerket Pixi. Jeg valgte å gå for en nattolje, øyekrem, toner, cleanser og øyenskyggepalett. Øyenskyggepalettet fikk jeg bruke Anastasia sitt Modern Renaissance øyenskyggepalett, og gjøre dette om til Pixi sitt merke, i og med at Pixi ikke hadde den typen palett jeg ville designe.
Underveis i hele prosessen skulle vi skrive en prosessdagbok. Her skrev jeg hver gang jeg gjorde en minste endring for å vise nøye hvordan designet mitt hadde blitt utviklet.
Tidlig i prosessen begynte jeg med å finne litt inspirasjon på nettet til hvordan design jeg likte. Men jeg fant fort ut at jeg trengte å definere en konkret målgruppe, og derfor måtte jeg bevege meg litt vekk fra inspirasjonen min. Derfor lagde jeg dette moodboardet:
Jeg gikk til en butikk hvor de hadde produktene, tok bilder av de og la merke til omgivelsene produktene befant seg i. Jeg tenkte at det kan være greit å bemerke seg salgssammenhengen da jeg vil at mitt design skal stå ut, og skille seg ut blant resten, men samtidig ha stil og preg av hudpleie.
Jeg begynte å skissere uten noen konkrete ideer i hodet. Først skrev jeg ned teksten som skulle være der i en nøytral sans serif. Jeg begynte med å jobbe med plasseringen av teksten rundt på flaten, deretter valgte jeg mine favoritter og jobbet videre med forskjellige skrifttyper. Senere beveget jeg meg over til å benytte forskjellige designelementer, farger, og til slutt prøvde jeg ulike teksturer og mønstre. Her er et utsnitt av noen av skissene mine:
Jeg jobbet videre igjen med ett av disse eksemplene, og sto fast ved denne ideen ganske lenge.
Jeg ble aldri helt fornøyd med dette designet. Jeg syntes det var litt for enkelt og kjedelig. Dermed gikk jeg tilbake til moodboardet mitt, fant forskjellige elementer og prøvde å lage nye design ut fra dette. Samtidig prøvde jeg å tenke litt utenfor boksen, strekke ut logoen så langt det lot seg gjøre, over flere sider, men jeg likte best ideen med en liten midtstilt logo.
Jeg gikk litt videre med designet nederst til høyre, men la dette også fra meg ganske tidlig.
Jeg har vært inne på utrolig mange forskjellige ideer til design, men jeg velger å ikke ta med alle disse her, da det ville blitt utrolig mye!
Jeg har hatt litt problemer med å skille de ulike produktene fra hverandre, alle har liksom hatt helt likt design. Men omsider fikk jeg en idé med sirkler og forskjellige mønstre i de ulike sirklene.
Grunnen til at jeg har valgt fargen rosa er fordi dette kan passe til flesteparten av jenter på 15 år, og fordi dette er et stort hudpleiemerke, som vil ha flere serier for ulik type hud. Vi kan jo si at dette er for de yngste, og for de litt eldre kan det være andre farger.
Det er altså dette designet jeg endte opp med å velge i og med at det kan skilles mellom de forskjellige produktene, og det er rom for flere serier. I tillegg til at jeg syns denne passer utmerket til min målgruppe!
Resultat
Her er de forskjellige designene, slik jeg lagde de i Adobe Illustrator:
Her har jeg brukt Adobe Dimension for å skape mer liv rundt designet!