Emilie Moseby design

Logodesign

mockup av prosjekt

ÅR: VÅR 2019

EMNE: TYPOGRAFI III

FORELESER/VEILEDER: JESPER EGEMAR

Om oppgaven

Dette er én del av en større oppgave. Denne delen dreier seg om konsept­utvikling og design av typo­grafiske logoer med tydelig emne­betoning.

Prosessen

Jeg syns dette var en veldig morsom oppgave. Vi ble sendt ut i Gjøvik sentrum for å ta bilde av så mange logoer vi klarte. Da vi kom inn igjen skulle vi velge ni logoer og skrive våre egne tanker om disse. Der­etter skulle vi velge tre av disse igjen, som vi skulle be­skrive nøye. Her er mine tre logoer som jeg endte opp med.

Min beskrivelse av logoen til Rituals
Min beskrivelse av logoen til Norli
Min beskrivelse av logoen til Heim

Etter å ha sett nøye på logoene til Rituals, Norli og Heim, skulle vi finne ni logoer til på nettet. Det skulle være tre logoer i samme kategori som hver av de tre vi hadde funnet fra før! Dermed så oppgaven min slik ut:

De tre utvalgte logoene

Da jeg tenkte på Heim, så jeg rett og slett for meg øl, mat og et hjemme­koselig, robust sted. O'Learys, Chaplin og Hard Rock Cafe var tre altern­ativer jeg så på som samme kategori. Rituals selger hudpleie, såper og litt kosmetikk. Tre lignende be­drifter er da The Body Shop, Kicks og Lush. Norli er enkelt og greit en bok­handel, i samme kategori som ARK, Libris og Tanum.

Design av ny logo til restaurant og pub

Jeg begynte med logoen til Heim. Jeg la merke til en rekke felles­trekk som gikk igjen da jeg re­searchet disse logoene. Jeg så at tykke, lekne, gjerne sammen­hengende bokstaver gikk igjen. Også gjerne kombinert med en grotesk skrift. Sirkelen i bak­grunnen, eller en annen sirkel­form på flaten var også gjennom­gående. Da jeg Googlet etter lignende logoer, fant jeg også ut at å bruke navn i logoene er veldig vanlig, slik som f.eks Henry's, Jack's, Harry's osv. Skygger bak logo­navnet gikk også mye igjen.

Jeg startet først med å finne noen skrift­typer som kunne passe, før jeg gikk over til å prøve å lage en logo. Jeg syns det var gøy å se at det ikke var mer som skulle til enn "Henry's restaurant & bar" før det lignet på en slik logo. Med sirkelen i bakgrunn, følte jeg nesten at dette var en ferdig logo allerede. Jeg fikk veldig fort følelsen av en amerikansk pub. Jeg jobbet videre med logoen og la på noen elementer jeg hadde plukket opp underveis.

Logo til restaurant og pub under prosess

Design av ny logo for hudpleie og kosmetikk

Denne kategorien er kjeder som lager og selger sine egne kosmetikk- og hud­pleie­produkter. Det var ikke så lett å finne likhets­trekk mellom disse logoene. De var veldig forskjellige, men jeg fikk allikevel et inn­trykk av at logoene skulle være rene, organiske og enkle. Måten jeg kom frem til navnet på mitt merke var rett og slett Google translate! Jeg oversatte ord som "kosmetikk", "vakker", "hudpleie" osv til mange forskjellige språk. Dermed endte jeg opp med det franske navnet Peau Saine som betyr sunn/frisk hud (håper jeg).

Her begynte jeg også med å finne skrift­typer som passet stilen jeg hadde bestemt å gå for. Jeg fant også fort ut at jeg ville fokusere på en grønn farge, i og med at det er den jeg ser på som mest organisk. Man vil jo gjerne at kosmetikk­produktene skal være nettopp rene og organiske. Man vil ikke putte hva som helst i ansiktet sitt...

Logo til kosmetikkmerket under prosess

Design av ny logo for bokhandel

Jeg syns nok at denne logoen var vanskeligst å designe, i og med at logoene er veldig forskjellige. Det eneste likhets­trekket jeg fant var egentlig minus­kler. Aller først prøvde jeg å få ned noen ideer jeg hadde fra tidligere i prosessen.

Jeg likte den første ideen med "bokhylla" hvor jeg prøvde å få B-en til å se ut som en bok­støtte. Her prøvde jeg å bruke litt høye og tykke bokstaver, slik som en bokhylle gjerne er. Denne logoen var nok mest inspirert av Ark. Senere prøvde jeg også Alfa som er den første bokstaven i det greske alfa­betet. Denne logoen var mer inspirert av Norli, en logo jeg liker godt. Jeg likte denne ideen, og særlig godt de "myke" seriffene, og valgte derfor å lage flere ver­sjoner av denne. Jeg fant også ut at jeg ville ha en litt varm blå­tone som hoved­farge.

Etter å ha jobbet med denne logoen en god stund, endte jeg opp på noe som kan se ut som et bok­merke, med typo­grafi inspirert av norli.

Logo til bokhandel under prosess

Resultat

Dette er de tre forskjellige logoene jeg endte opp med!

Resultatet av de tre logoene
Resultatet av de tre logoene