Logodesign
ÅR: VÅR 2019
EMNE: TYPOGRAFI III
FORELESER/VEILEDER: JESPER EGEMAR
Om oppgaven
Dette er én del av en større oppgave. Denne delen dreier seg om konseptutvikling og design av typografiske logoer med tydelig emnebetoning.
Prosessen
Jeg syns dette var en veldig morsom oppgave. Vi ble sendt ut i Gjøvik sentrum for å ta bilde av så mange logoer vi klarte. Da vi kom inn igjen skulle vi velge ni logoer og skrive våre egne tanker om disse. Deretter skulle vi velge tre av disse igjen, som vi skulle beskrive nøye. Her er mine tre logoer som jeg endte opp med.
Etter å ha sett nøye på logoene til Rituals, Norli og Heim, skulle vi finne ni logoer til på nettet. Det skulle være tre logoer i samme kategori som hver av de tre vi hadde funnet fra før! Dermed så oppgaven min slik ut:
Da jeg tenkte på Heim, så jeg rett og slett for meg øl, mat og et hjemmekoselig, robust sted. O'Learys, Chaplin og Hard Rock Cafe var tre alternativer jeg så på som samme kategori. Rituals selger hudpleie, såper og litt kosmetikk. Tre lignende bedrifter er da The Body Shop, Kicks og Lush. Norli er enkelt og greit en bokhandel, i samme kategori som ARK, Libris og Tanum.
Design av ny logo til restaurant og pub
Jeg begynte med logoen til Heim. Jeg la merke til en rekke fellestrekk som gikk igjen da jeg researchet disse logoene. Jeg så at tykke, lekne, gjerne sammenhengende bokstaver gikk igjen. Også gjerne kombinert med en grotesk skrift. Sirkelen i bakgrunnen, eller en annen sirkelform på flaten var også gjennomgående. Da jeg Googlet etter lignende logoer, fant jeg også ut at å bruke navn i logoene er veldig vanlig, slik som f.eks Henry's, Jack's, Harry's osv. Skygger bak logonavnet gikk også mye igjen.
Jeg startet først med å finne noen skrifttyper som kunne passe, før jeg gikk over til å prøve å lage en logo. Jeg syns det var gøy å se at det ikke var mer som skulle til enn "Henry's restaurant & bar" før det lignet på en slik logo. Med sirkelen i bakgrunn, følte jeg nesten at dette var en ferdig logo allerede. Jeg fikk veldig fort følelsen av en amerikansk pub. Jeg jobbet videre med logoen og la på noen elementer jeg hadde plukket opp underveis.
Design av ny logo for hudpleie og kosmetikk
Denne kategorien er kjeder som lager og selger sine egne kosmetikk- og hudpleieprodukter. Det var ikke så lett å finne likhetstrekk mellom disse logoene. De var veldig forskjellige, men jeg fikk allikevel et inntrykk av at logoene skulle være rene, organiske og enkle. Måten jeg kom frem til navnet på mitt merke var rett og slett Google translate! Jeg oversatte ord som "kosmetikk", "vakker", "hudpleie" osv til mange forskjellige språk. Dermed endte jeg opp med det franske navnet Peau Saine som betyr sunn/frisk hud (håper jeg).
Her begynte jeg også med å finne skrifttyper som passet stilen jeg hadde bestemt å gå for. Jeg fant også fort ut at jeg ville fokusere på en grønn farge, i og med at det er den jeg ser på som mest organisk. Man vil jo gjerne at kosmetikkproduktene skal være nettopp rene og organiske. Man vil ikke putte hva som helst i ansiktet sitt...
Design av ny logo for bokhandel
Jeg syns nok at denne logoen var vanskeligst å designe, i og med at logoene er veldig forskjellige. Det eneste likhetstrekket jeg fant var egentlig minuskler. Aller først prøvde jeg å få ned noen ideer jeg hadde fra tidligere i prosessen.
Jeg likte den første ideen med "bokhylla" hvor jeg prøvde å få B-en til å se ut som en bokstøtte. Her prøvde jeg å bruke litt høye og tykke bokstaver, slik som en bokhylle gjerne er. Denne logoen var nok mest inspirert av Ark. Senere prøvde jeg også Alfa som er den første bokstaven i det greske alfabetet. Denne logoen var mer inspirert av Norli, en logo jeg liker godt. Jeg likte denne ideen, og særlig godt de "myke" seriffene, og valgte derfor å lage flere versjoner av denne. Jeg fant også ut at jeg ville ha en litt varm blåtone som hovedfarge.
Etter å ha jobbet med denne logoen en god stund, endte jeg opp på noe som kan se ut som et bokmerke, med typografi inspirert av norli.
Resultat
Dette er de tre forskjellige logoene jeg endte opp med!