Redesign: avis
ÅR: VÅR 2021
EMNE: REDAKSJONELL DESIGN II
FORELESER/VEILEDER: MAGNUS OSNES
Om oppgaven
Vi fikk i oppgave å redesigne en fritt valgt avis. Deretter skulle vi redesigne logo, framside, lederoppslag (side 2-3), et nyhetsoppslag med undersaker, og et oppsalg med tema (som f.eks. kultur, sport).
Forarbeid
Jeg valgte å redesigne Dagens Næringsliv for å gi meg selv en utfordring. Dette er en avis jeg ikke har et spesielt forhold til, og dermed følte jeg at jeg kunne gjøre mer objektive designvalg. Det jeg ville bevare fra den originale avisen var blåfargen, og enkelheten (oppsettet er sjelden rotete, og siden er sjelden overfylt). Det jeg måtte jobbe med var å få den mer moderne og oversiktlig. Det var også små enkeltelementer jeg ikke syntes var så veldig estetiske, slik som børsoversikten på forsiden. Slik så utgaven av DN ut, som jeg skulle redesigne:
Jeg bestmte meg tidlig for å gå for fontene Portada og Tablet Gothic fordi jeg syntes disse var nøytrale og fine, i tillegg til at det er kjente avisfonter. I ettertid skulle jeg ønske jeg prøvde meg litt mer fram med andre fonter. Jeg ble ikke hundre prosent fornøyd med fontvalget etter å ha fått de inn i avisen og jobbet med dem.
Skisser
Jeg begynte med å skissere bladhodet/logoen til avisen. Her ønsket jeg å beholde blåfargen som DN bruker. Senere utviklet jeg hele forsiden og deretter ett og ett oppslag. Jeg bestemte meg for å bruke 13 spalter for å ha nok frihet. Jeg endte også med å gå vekk fra DNs antikva-logo, og heller bruke en tykk versjon av Tablet Gothic. Her er noen ulike skisser:
Jeg slet lenge med å plassere enkelte elementer slik som børsen og "Bahr-advokat"-saken på forsiden. Jeg begynte også med en ensfarget hovedtittel på avisen, men gikk bort fra dette for å få en litt mer definert logo. Jeg valgte å bruke linjer for å skille de ulike nyhetssakene fra hverandre i nyhetsoppslagene. Sitatene inne i avisen brukte jeg også en del tid på.