Emilie Moseby design

Informasjonsarkitektur

mockup av prosjekt

ÅR: HØST 2020

EMNE: INFORMASJONSARKITEKTUR

FORELESER/VEILEDER: EIVIND ARNSTEIN JOHANSEN

Om oppgaven

Dette var en tverrfaglig gruppe­oppgave, hvor jeg var på gruppe sammen med en student fra min egen klasse, og to studenter fra interaksjons­design.

REKO betyr "rettferdig konsum" og omhandler direkte­salg fra produsent til forbruker uten for­dyrende og begrensende mellomledd. I Norge har vi mange REKO-​ringer og i dag foregår dette på Facebook. Vi fikk dermed i oppgave å konseptu­alisere og designe et forslag til ny løsning for direkte­salg av lokale produkter basert på REKO-​modellen. Vi skulle lage versjoner både for mobil og desktop.

Prosessen

Dette var en utfordrende oppgave, som krevde mye innsats fra alle parter. Vi begynte med å intervjue en produsent. Alle gruppene hadde fått utdelt hvert sitt intervju­objekt (enten produsent eller forbruker). Etter at alle intervjuene var transkribert fikk alle grupper innsyn i alle intervjuer. Dermed analyserte vi alle intervjuene og fant felles­trekk som vi kunne ta med oss videre. Vi lagde forskjellige personas basert på inform­asjonen vi hentet ut av intervjuene, og deretter lagde vi 2-3 scenarioer til hver persona.

Vi begynte å skisse litt hver for oss med funksjoner vi syntes var viktige å få med. Her er noen av de tidligere skissene våre:

papirskisser av løsning
digitale skisser av løsning
digitale skisser av løsning

Etter hvert når bitene begynte å falle på plass, lagde vi et kart over inform­asjons­arkitekturen for å få oversikt over funksjonene våre, både for produsent, innlogget forbruker, og ikke innlogget forbruker. Her er et eksempel på informasjons­arkitektur til produsent:

digitale skisser av løsning

Etter hyppige veiledninger og lange gruppe­møter falt oppsettet av løsningen ganske naturlig på plass. Vi fokuserte på mobil­versjonen først, og deretter web. Helt til slutt fikk vi på grafisk design-​studiet velge designet, og vi gikk over alt for å sjekke at alt var riktig linjet opp og at alt hadde riktige størrelser.

Vi skrev også en lang rapport og lagde en forholdsvis enkel design­manual. Her er deler av manualen:

deler av innholdet i designmanualen
deler av innholdet i designmanualen

Resultat

Her er den endelige løsningen til det ene scenarioet vi lagde i starten av prosessen. Dette scenarioet er for en forbruker: "Iselin jobber på hotell Bristol. Til helgen fyller hotellet 50 år! Dette vil de feire med å lage en ekstra spesiell frokost til gjestene. I den anledning vil Iselin skaffe 60 fargerike egg."

skjermbilder av det ene scenarioet
skjermbilder av det ene scenarioet
skjermbilder av det ene scenarioet
skjermbilder av det ene scenarioet

Her er løsningen til et annet scenario vi lagde for en produsent: "Remi er en melke­bonde som ukentlig leverer melk på REKO. Plutselig oppdager han at kjøle­skapet han skal levere melk med i kveld, plutselig har sluttet å fungere. Han må informerer kundene sine så fort som mulig om situasjonen."

skjermbilder av det andre scenarioet
skjermbilder av det andre scenarioet

Her er også noen tilfeldige skjermbilder av desktop-​løsningen.

skjermbilde av forsiden på webløsningen
skjermbilde av chatsiden på webløsningen
skjermbilde av bestillingssiden på webløsningen

Mockup

mokcup av mobilløsning