Emneoverbyggende prosjekt
ÅR: VÅR 2021
EMNE: EMNEOVERBYGGENDE PROSJEKT
FORELESER/VEILEDER: JESPER CHRISTIAN EGEMAR
Om oppgaven
Dette prosjektet blir ofte kalt drømmeprosjektet fordi man gjør så og si akkurat det man vil! Her er et utdrag av briefen: "Du finner/velger et grafisk designprosjekt som du skal utvikle og gjennomføre til en presentasjonsskisse i høy kvalitet og som kan brukes i din portfolio. Prosjektets primære eksponeringsflater skal være trykte eller analoge medier, men digitale flater kan også legges til etter ditt ønske. (...) Du står altså fritt til å velge hva slags prosjekt du vil jobbe med."
Forarbeid
Jeg grublet en stund over hvordan jeg skulle velge å løse denne oppgaven, men i og med at jeg syntes emballasjedesign i det forrige semesteret var utrolig gøy, ville jeg gjøre noe slikt igjen! Jeg ville være litt ekstra kreativ og valgte derfor å utvikle en helt ny visuell identitet til et fiktivt juicemerke kalt JÜS. For å gjøre dette litt lettere for meg selv, formulerte jeg en spesifikk designbrief, her er et utdrag:
"JÜS er et fiktivt juicemerke. JÜS er hovedsaklig ment for studenter og unge mennesker som trenger litt ekstra næringsstoffer i hverdagen, men som ikke har den beste økonomien. JÜS skal selges i fire ulike smaker i 1.5 liters kartonger. Samtidig skal to av smakene utgis som 0.25 liters kartonger med sugerør. Dette er for at JÜS skal være tilgjengelig, og man skal kunne kjøpe med seg en enhet til lunjsen, samtidig som man skal kunne ha en større kartong i kjøleskapet til frokosten."
Les hele briefen min her!
Logo
Jeg ville begynne med å lage logoen og jobbe meg ut ifra det. Dermed satte jeg igang med grundig research for å ha det beste utgangspunktet. Jeg gjorde en analyse på målgruppen, konkurrenter, juicens historie, salgsmarkedet i både inn- og utland, og fant likhetstrekk mellom all norsk juice fra konsentrat. Jeg lagde også personas med scenarioer og to aksekors for å sammenligne hvor jeg ville ligge i markedet i forhold til mine konkurrenter.
Med denne kunnskapen kunne jeg utforme en god og gjennomført logo, og etter hvert design. Etter omtrent 100 ulike skisser, kom jeg frem til en endelig logo.
Logoen min er leken, myk og luftig. Jeg har valgt å bruke prikken over «j» som et designelement sammen med «ü». Logoen er lett leselig og passer for alle aldersgrupper. Det vil være lett å kunne lage juice spesielt for barn med denne logoen ved en senere anledning. Det vil også gå an å leke seg med disse «boblene» om man senere vil utvikle en juice-brus!
Design
Etter å ha landet på en logo, begynte jeg å skissere selve designet. Jeg gikk tilbake til briefen og researchen jeg hadde gjort tidligere. Her fant jeg noen stikkord som jeg hadde i bakhodet underveis i prosessen; organisk, bilde av fersk frukt, bakgrunnsfarge som matcher innholdet, naturlig, fristende og hovdedsakelig målgruppen "studenter/20-30 år". Jeg utforsket både i dybden og bredden, jeg prøvde ut mange ulike ideer i tillegg til å utforske visse ideer videre.
Jeg lagde en enkel designmanual for prosjektet. Her er et utdrag:
Resultat
Ideen med designet er at man skal kunne titte inn i et lite vindu, inn i juicekartongen, som skal vise all den deilige frukten juicen inneholder. I tillegg er juicen organisk og naturlig, noe som kommer frem gjennom teksturen av treverk i bakgrunnen på kartongen. Det er også skapt et naturlig, lekent og folkelig uttrykk ved å gjenskape effekten av et stempel på kartongen. På siden av de store kartongene har jeg plassert en liten funfact for å gjøre juicen mer interessant! Jeg har laget en reklameplakat for JÜS, og en digital annonse. På disse plakatene tar jeg igjen bruken av treverk og norsk natur.
Jeg valgte å la «vinduet» gå over på siden av kartongen for å skape mer liv og dybde. Jeg tar også igjen denne sirkel formen på flere av stedene, som logoen og funfacten på siden av kartongen. En slik funfact er laget både for å være en samtalestarter rundt frokostbordet, men også fordi folk flest kan syntes det er gøy å vite slike morsomme fakta om produkter de konsumerer. Jeg har latt være å ta med denne på de små kartongene da en slik liten kartong gjerne ikke studeres og nytes like lenge som en stor kartong.